Puan Encava,Pulau Pinang
Assalamualaikum Puan Encava,
Suami tidak berhak menghalang Puan untuk membelanjakan duit gaji Puan kejalan yang diharuskan(jika kejalan yg haram suami berhak utk melarang). Sama ada untuk sedekahkan kepada org lain atau untuk membelanjakan kepada diri sendiri.Namun jika ianya membabitkan perolehan yg diamanahkan oleh suami kepada puan, maka hendaklah mendapat persetujuan dan kebenaran suami puan terlebih dahulu,(walau pun utk tujuan sedekah).
Tetapi dalam hal Puan ini. Ternyata, itu adalah duit dari gaji Puan sendiri. Maka jawapannya adalah suami Puan tidak ada hak untuk menghalang Puan memberikan duit tersebut kepada Ibu Puan. Dan suami Puan tidak ada hak untuk membelanjakan duit gaji Puan tanpa izin daripada Puan,namun haruslah ianya Puan fahami secara bijaksana, bagaimana Puan memperolehi gaji tersebut adalah dari pekerjaan. Dan pekerjaan itu adalah dengan izin suami Puan. Jika suami Puan tidak mengizinkan Puan bekerja, maka haram hukumnya seorang isteri itu pergi dari kediaman suaminya dengan tanpa rela suaminya.
.
Apakah hak seorang isteri dalam sesbuah perkahwinan?
Sadiah Ramli
Puchong,Selangor
Seseorang isteri itu adalah berhak kepada:
i) Nafkah
ii) Kasih sayang dari suami
iii) Hak untuk mendapatkan keadilan
Apakah yang dimaksudkan dengan nafkah dan apakah nafkah yang wajib keatas suami terhadap isterinya?
Puan Mariam Ali
cheras perdana
Nafkah ialah perbelanjaan yang wajib dikeluarkan oleh suami terhadap isteri.Nafkah itu adalah seperti makan dan minum,pakaian,tempat tinggal,perubatan dan pembanty rumah sekiranya perlu.
Puan Mariam Ali
cheras perdana
Nafkah ialah perbelanjaan yang wajib dikeluarkan oleh suami terhadap isteri.Nafkah itu adalah seperti makan dan minum,pakaian,tempat tinggal,perubatan dan pembanty rumah sekiranya perlu.
Bilakah nafkah ini boleh dituntut dan berapa kadar nafkah?
Ingin Tahu,KL
Ingin Tahu,KL
Nafkah boleh dituntut pada bila-bila masa semasa perkahwinan masih berlangsung.
Kebiasaannya kadar nafkah adalah berdasarkan kepada kemampuan dan kedudukan kewangan suami.
Bagaimanakah hak nafkah seorang isteri itu boleh gugur?
LAILA.SHAH ALAM
Hak nafkah seorang isteri itu boleh gugur jika dia nusyuz atau enggan menurut perintah suami.
Hak nafkah seorang isteri itu boleh gugur jika dia nusyuz atau enggan menurut perintah suami.
Apakah yang dimaksudkan dengan nusyuz? Bilakah penerimaan nafkah akan tamat?
Azila Ahmad Daud,sepang
Nusyuz ialah keengganan isteri untuk menurut kemahuan dan perintah suami seperti menjauhkan diri daripada suami, meninggalkan rumah suami atau enggan berpindah bersama suami tanpa sebab yang sah mengikut Hukum Syara'.
Nusyuz ialah keengganan isteri untuk menurut kemahuan dan perintah suami seperti menjauhkan diri daripada suami, meninggalkan rumah suami atau enggan berpindah bersama suami tanpa sebab yang sah mengikut Hukum Syara'.
Tempoh penerimaan nafkah akan tamat apabila pemberi (suami) atau penerima nafkah (isteri) meninggal dunia atau isteri telah didapati nusyuz.
Adakah seseorang isteri itu berhak untuk menerima nafkah sekiranya dia tidak lagi menjadi nusyuz ?
MARINA ZAABA,KAMPUNG LADANG,KUALA TERENGGANU
Ya, seseorang isteri itu adalah berhak untuk menerima nafkahnya sebaik sahaja si isteri itu tidak lagi nusyuz.
Ya, seseorang isteri itu adalah berhak untuk menerima nafkahnya sebaik sahaja si isteri itu tidak lagi nusyuz.
Apakah yang dimaksudkan oleh nafkah tertunggak dan bolehkah isteri menuntut tunggakkan tersebut?
siti nuer salina,kepong
Nafkah tertunggak ialah nafkah yang tidak dibayar atau tidak diberi oleh suami bermula dari tarikh perkahwinan mereka atau bermula dari tarikh tertentu sepanjang perkahwinan mereka. Isteri boleh menuntut tunggakan nafkah mengikut peruntukan undang-undang keluarga Islam
Nafkah tertunggak ialah nafkah yang tidak dibayar atau tidak diberi oleh suami bermula dari tarikh perkahwinan mereka atau bermula dari tarikh tertentu sepanjang perkahwinan mereka. Isteri boleh menuntut tunggakan nafkah mengikut peruntukan undang-undang keluarga Islam
"sesungguhnya beruntunglah lelaki-lelaki didalam dunia ini yang memperolehi seorang, atau dua orang, atau tiga orang, atau empat isteri yang beriman dan mengerti agama itu dengan jelas. Yg tidak berbicara mengikut emosi yg tidak dicerna dengan baik. Yang berlaku sopan dan halus pekertinya. Maka jika yg demikian terdapatnya, bersyukurlah. Sesungguhnya Allah itu Maha Memberi."
.Dan,
."Sesungguhnya beruntunglah seorang isteri yang mempunyai suami yang sangat perihatin kepada keberadaannya. Yang selalu berterima kasih dengan pengorbanannya. Yang sentiasa berkata-kata dengan perkataan yang baik dan lembut. Yang menyediakan keperluan mereka. Maka dengan yang demikian, sampailah sudah sebahagian dari Janji Allah itu kepada mereka. Dan redhalah kalian, kerana sesungguhnya Allah menjanjikan Syurga yang amat indah bagi kalian.
ADAKAH gaji isteri adalah hak mutlak suami, bermakna setiap perbelanjaan isteri terhadap gajinya sendiri perlu meminta izin suami terlebih dahulu dan isteri tidak boleh berbelanja tanpa pengetahuan suami?
Jamilah Rahmat
selangor
Gaji isteri bukan hak mutlak suami, begitu juga gaji suami bukan hak mutlak isteri. Gaji yang diperoleh oleh setiap individu melalui pekerjaan yang dilakukan adalah hak individu.
Ini adalah kerana gaji adalah hasil titik peluh masing-masing dan tidak boleh dianggap gaji isteri sebagai gaji suami dan gaji suami sebagai gaji isteri.
Dalam urusan rumah tangga maka suamilah yang bertanggungjawab sepenuhnya dalam menyedia makan minum, tempat tinggal dan keperluan-keperluan asas bagi sebuah keluarga.
Firman Allah SWT yang bermaksud: Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar.(al-Nisa':34)
Namun hari ini, kita lihat kebanyakan suami isteri berkerja. Adakalanya selepas perkahwinan suami meminta isteri berhenti kerja supaya dapat memberi tumpuan kepada urusan rumah, lebih-lebih lagi sekiranya sudah mempunyai zuriat.
Ada pula suami yang meminta isterinya kerja supaya dapat meringankan tanggungannya memandangkan pendapatannya yang sangat terhad.
Biarpun kaum lelaki sepatutnya bertanggungjawab dalam semua hal urusan rumah tangga lebih-lebih lagi dalam urusan mencari rezeki, namun tidak salah kalau dibantu oleh isteri bagi meringankan bebanan suami.
Kadang-kadang lahir pandangan bahawa duit gaji masing-masing punya, gaji suami untuk keperluan suami manakala gaji isteri bagi keperluan isteri, maksudnya suami jangan campur pendapatan isteri dan isteri tidak akan mencampuri pendapatan suami.
Sebenarnya pandangan sebegini boleh merosakkan keharmonian rumah tangga, ini kerana suami isteri mula hidup berkiblatkan material dan hidup untuk kepentingan peribadi.
Dari awal lagi, sebagai seorang suami kena faham bahawa isteri berkerja untuk meringankan suami bukan untuk melepaskan tanggungjawab suami. Adalah salah sekiranya suami menggangap bahawa gaji isteri adalah hak mutlaknya.
Antara yang perlu difahami ialah suami berpendapatan tinggi dan isterinya juga berkerja tidak melepaskan si suami daripada menanggung keperluan isteri, anak-anak dan rumah
Sekiranya gaji isteri adalah hak mutlak suami, bolehkah disamakan gaji isteri sebagai nafkah? Bermaksud sudah memadai sekiranya isteri menggunakan gaji sendiri untuk keperluan diri dan anak-anak, maka suami tidak perlu lagi memberi nafkah?
Shafika Rahmadi
Pendapatan isteri tidak boleh dianggap sebagai hak mutlak suami ini kerana pendapatan itu hak isteri secara mutlak. Hak mentadbir kewangan isteri akan berpindah sekiranya isteri gagal mentadbir kewangan secara betul. Selain dari itu adalah hak isteri mengurus kewangannya.
Pendapatan isteri atau gaji isteri adalah untuk membantu suami dalam meringankan bebanan itupun jika suami tidak mampu menanggung kesemua kos pengurusan keluarga.
Namun, sekiranya ada suami yang beranggapan gaji isteri untuk menanggung segala kos keluarga dan suami lepas tangan adalah tidak betul dan sikap sebegini sikap yang tidak bertanggungjawab.
Firman Allah SWT yang bermaksud: Tempatkanlah isteri-isteri (yang menjalani idahnya) itu di tempat kediaman kamu sesuai dengan kemampuan kamu; dan janganlah kamu adakan sesuatu yang menyakiti mereka (di tempat tinggal itu) dengan tujuan hendak menyusahkan kedudukan mereka (supaya mereka keluar meninggalkan tempat itu). Dan jika mereka berkeadaan sedang mengandung, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya sehingga mereka melahirkan anak yang dikandungnya; kemudian jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upahnya; dan berundinglah di antara kamu (dalam hal menyusunya) dengan cara yang baik. Dan (sebaliknya) jika kamu (dari kedua pihak) mengalami kesulitan, maka bolehlah perempuan lain menyusukannya. Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.(al-Talaq: 6-7).
Di dalam kedua-dua ayat ini Allah SWT memperincikan tanggungjawab seorang suami ke atas isteri dan keluarganya. Apa yang penting dalam mengemudi bahtera rumah tangga, ialah memahami peranan masing-masing, suami memahami peranannya dan tanggungjawab sebagai ketua keluarga, isteri juga perlu faham dan memahami tanggungjawabnya dalam membantu dan meringankan bebanan suami. Inilah di antara kunci keharmonian rumah tangga
APAKAH hukum seorang isteri melarikan diri dari rumah tanpa pengetahuan suami selepas dipukul sehingga lebam dan benarkah isteri berdosa setiap detik selama tiada di rumah?
Adakah berdosa jika saya meminta cerai memandangkan sudah beberapa kali suami menghancurkan hati saya sedangkan saya banyak berkorban untuknya termasuk wang ringgit?
Berdasarkan kisah diceritakan, jelas ibu saudari mengalami penderaan secara fizikal, mengikut peruntukan Akta Keganasan Rumah Tangga 1994. Berdasarkan peruntukan itu, seseorang dilindungi mengikut akta apabila:
# timbulkan ketakutan akan dicederakan;
# mangsa dicederakan secara fizikal;
# mangsa dipaksa secara kekerasan atau ancaman untuk tindakan seksual;
# mangsa dikurung atau ditahan secara paksa;
# harta mangsa dirosakkan oleh pelaku keganasan.
Berdasarkan peruntukan, ada tiga jenis perintah yang boleh dimohon mangsa iaitu perintah perlindungan sementara (IPO), perintah perlindungan dan perintah injunksi atau tegahan diri daripada Mahkamah Tinggi Syariah.
Perintah perlindungan sementara adalah perintah yang boleh dimohon mangsa untuk mendapatkan perlindungan, sementara kes dalam tempoh siasatan polis dan akan terhenti apabila kes selesai disiasat.
Sementara perintah perlindungan pula adalah perintah yang boleh dimohon mangsa selepas pelaku selesai disiasat dan dilepaskan dengan jaminan atau kompaun. Perintah itu hanya bertahan setahun.
Perintah tegahan pula adalah perintah yang boleh dimohon di Mahkamah Syariah mengikut seksyen 107 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 di mana berdasarkan peruntukan yang ada, Mahkamah Syariah berbidang kuasa untuk mengeluarkan perintah: "...memerintahkan seseorang menahan dirinya daripada mengganggu atau menceroboh dengan apa-apa carapun ke atas isteri, bekas isteri sepanjang tempoh perbicaraan hal ehwal suami isteri sedang berjalan."
Perkara pertama yang perlu dibuat mangsa adalah membuat laporan di Balai Polis berdekatan secepat mungkin. Banyak kes dilaporkan menunjukkan kegagalan mangsa membuat laporan dengan menunggu 72 jam selepas kejadian.
Mangsa juga perlu mendapatkan rawatan dan surat pengesahan doktor membuktikan dirinya cedera akibat didera suami mangsa dari hospital berdekatan.
Oleh itu, bagi menyelamatkan ibu saudari daripada keganasan bapa tiri, langkah yang perlu diambil adalah membawa keluar ibu saudari daripada rumah kelamin untuk mendapatkan perlindungan pihak berkuasa iaitu dengan mendapatkan perintah perlindungan sementara.
Memandangkan ibu saudari tinggal di sekitar Sungai Buloh, Selangor maka hospital yang terdekat adalah Hospital Sungai Buloh, salah satu daripada enam hospital di Selangor yang mempunyai perkhidmatan One Stop Crisis Center (OSCC).
Pusat sehenti menamatkan krisis itu membolehkan mangsa keganasan rumah tangga diletakkan di satu tempat khas dan berasingan daripada pesakit lain untuk mendapat rawatan doktor dan kaunselor bertugas. Mangsa akan diberi bantuan dari segi sokongan emosi dan kaunseling.
Selepas mendapat rawatan, mangsa tidak perlu pergi ke balai polis sebaliknya hanya perlu membuat laporan kepada polis yang bertugas di pusat OSCC.
Tindakan isteri keluar rumah akibat penderaan fizikal oleh suami tidak boleh menyebabkan isteri diisytihar nusyuz kerana perbuatan keluar daripada rumah kelamin adalah termasuk dalam usaha perlu dilakukan bagi menyelamatkan daripada darar syarie yang berlaku ke atas tubuh badannya yang diiktiraf hukum syarak.
Ini selari peruntukan seksyen 60 Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 di bawah kuasa mahkamah mengisytiharkan nusyuz terhadap isteri yang memasukkan peruntukan, "...apa-apa sebab yang sah mengikut hukum syarak."
.Dan,
."Sesungguhnya beruntunglah seorang isteri yang mempunyai suami yang sangat perihatin kepada keberadaannya. Yang selalu berterima kasih dengan pengorbanannya. Yang sentiasa berkata-kata dengan perkataan yang baik dan lembut. Yang menyediakan keperluan mereka. Maka dengan yang demikian, sampailah sudah sebahagian dari Janji Allah itu kepada mereka. Dan redhalah kalian, kerana sesungguhnya Allah menjanjikan Syurga yang amat indah bagi kalian.
ADAKAH gaji isteri adalah hak mutlak suami, bermakna setiap perbelanjaan isteri terhadap gajinya sendiri perlu meminta izin suami terlebih dahulu dan isteri tidak boleh berbelanja tanpa pengetahuan suami?
Jamilah Rahmat
selangor
Gaji isteri bukan hak mutlak suami, begitu juga gaji suami bukan hak mutlak isteri. Gaji yang diperoleh oleh setiap individu melalui pekerjaan yang dilakukan adalah hak individu.
Ini adalah kerana gaji adalah hasil titik peluh masing-masing dan tidak boleh dianggap gaji isteri sebagai gaji suami dan gaji suami sebagai gaji isteri.
Dalam urusan rumah tangga maka suamilah yang bertanggungjawab sepenuhnya dalam menyedia makan minum, tempat tinggal dan keperluan-keperluan asas bagi sebuah keluarga.
Firman Allah SWT yang bermaksud: Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan, dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemuliharaan Allah dan pertolonganNya. Dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka, dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur, dan (kalau juga mereka masih degil) pukulah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar.(al-Nisa':34)
Namun hari ini, kita lihat kebanyakan suami isteri berkerja. Adakalanya selepas perkahwinan suami meminta isteri berhenti kerja supaya dapat memberi tumpuan kepada urusan rumah, lebih-lebih lagi sekiranya sudah mempunyai zuriat.
Ada pula suami yang meminta isterinya kerja supaya dapat meringankan tanggungannya memandangkan pendapatannya yang sangat terhad.
Biarpun kaum lelaki sepatutnya bertanggungjawab dalam semua hal urusan rumah tangga lebih-lebih lagi dalam urusan mencari rezeki, namun tidak salah kalau dibantu oleh isteri bagi meringankan bebanan suami.
Kadang-kadang lahir pandangan bahawa duit gaji masing-masing punya, gaji suami untuk keperluan suami manakala gaji isteri bagi keperluan isteri, maksudnya suami jangan campur pendapatan isteri dan isteri tidak akan mencampuri pendapatan suami.
Sebenarnya pandangan sebegini boleh merosakkan keharmonian rumah tangga, ini kerana suami isteri mula hidup berkiblatkan material dan hidup untuk kepentingan peribadi.
Dari awal lagi, sebagai seorang suami kena faham bahawa isteri berkerja untuk meringankan suami bukan untuk melepaskan tanggungjawab suami. Adalah salah sekiranya suami menggangap bahawa gaji isteri adalah hak mutlaknya.
Antara yang perlu difahami ialah suami berpendapatan tinggi dan isterinya juga berkerja tidak melepaskan si suami daripada menanggung keperluan isteri, anak-anak dan rumah
Sekiranya gaji isteri adalah hak mutlak suami, bolehkah disamakan gaji isteri sebagai nafkah? Bermaksud sudah memadai sekiranya isteri menggunakan gaji sendiri untuk keperluan diri dan anak-anak, maka suami tidak perlu lagi memberi nafkah?
Shafika Rahmadi
Pendapatan isteri tidak boleh dianggap sebagai hak mutlak suami ini kerana pendapatan itu hak isteri secara mutlak. Hak mentadbir kewangan isteri akan berpindah sekiranya isteri gagal mentadbir kewangan secara betul. Selain dari itu adalah hak isteri mengurus kewangannya.
Pendapatan isteri atau gaji isteri adalah untuk membantu suami dalam meringankan bebanan itupun jika suami tidak mampu menanggung kesemua kos pengurusan keluarga.
Namun, sekiranya ada suami yang beranggapan gaji isteri untuk menanggung segala kos keluarga dan suami lepas tangan adalah tidak betul dan sikap sebegini sikap yang tidak bertanggungjawab.
Firman Allah SWT yang bermaksud: Tempatkanlah isteri-isteri (yang menjalani idahnya) itu di tempat kediaman kamu sesuai dengan kemampuan kamu; dan janganlah kamu adakan sesuatu yang menyakiti mereka (di tempat tinggal itu) dengan tujuan hendak menyusahkan kedudukan mereka (supaya mereka keluar meninggalkan tempat itu). Dan jika mereka berkeadaan sedang mengandung, maka berikanlah kepada mereka nafkahnya sehingga mereka melahirkan anak yang dikandungnya; kemudian jika mereka menyusukan anak untuk kamu, maka berikanlah kepada mereka upahnya; dan berundinglah di antara kamu (dalam hal menyusunya) dengan cara yang baik. Dan (sebaliknya) jika kamu (dari kedua pihak) mengalami kesulitan, maka bolehlah perempuan lain menyusukannya. Hendaklah orang yang mampu memberi nafkah menurut kemampuannya; dan sesiapa yang di sempitkan rezekinya, maka hendaklah ia memberi nafkah dari apa yang diberikan Allah kepadanya (sekadar yang mampu); Allah tidak memberati seseorang melainkan (sekadar kemampuan) yang diberikan Allah kepadanya. (Orang-orang yang dalam kesempitan hendaklah ingat bahawa) Allah akan memberikan kesenangan sesudah berlakunya kesusahan.(al-Talaq: 6-7).
Di dalam kedua-dua ayat ini Allah SWT memperincikan tanggungjawab seorang suami ke atas isteri dan keluarganya. Apa yang penting dalam mengemudi bahtera rumah tangga, ialah memahami peranan masing-masing, suami memahami peranannya dan tanggungjawab sebagai ketua keluarga, isteri juga perlu faham dan memahami tanggungjawabnya dalam membantu dan meringankan bebanan suami. Inilah di antara kunci keharmonian rumah tangga
APAKAH hukum seorang isteri melarikan diri dari rumah tanpa pengetahuan suami selepas dipukul sehingga lebam dan benarkah isteri berdosa setiap detik selama tiada di rumah?
Adakah berdosa jika saya meminta cerai memandangkan sudah beberapa kali suami menghancurkan hati saya sedangkan saya banyak berkorban untuknya termasuk wang ringgit?
Berdasarkan kisah diceritakan, jelas ibu saudari mengalami penderaan secara fizikal, mengikut peruntukan Akta Keganasan Rumah Tangga 1994. Berdasarkan peruntukan itu, seseorang dilindungi mengikut akta apabila:
# timbulkan ketakutan akan dicederakan;
# mangsa dicederakan secara fizikal;
# mangsa dipaksa secara kekerasan atau ancaman untuk tindakan seksual;
# mangsa dikurung atau ditahan secara paksa;
# harta mangsa dirosakkan oleh pelaku keganasan.
Berdasarkan peruntukan, ada tiga jenis perintah yang boleh dimohon mangsa iaitu perintah perlindungan sementara (IPO), perintah perlindungan dan perintah injunksi atau tegahan diri daripada Mahkamah Tinggi Syariah.
Perintah perlindungan sementara adalah perintah yang boleh dimohon mangsa untuk mendapatkan perlindungan, sementara kes dalam tempoh siasatan polis dan akan terhenti apabila kes selesai disiasat.
Sementara perintah perlindungan pula adalah perintah yang boleh dimohon mangsa selepas pelaku selesai disiasat dan dilepaskan dengan jaminan atau kompaun. Perintah itu hanya bertahan setahun.
Perintah tegahan pula adalah perintah yang boleh dimohon di Mahkamah Syariah mengikut seksyen 107 Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 di mana berdasarkan peruntukan yang ada, Mahkamah Syariah berbidang kuasa untuk mengeluarkan perintah: "...memerintahkan seseorang menahan dirinya daripada mengganggu atau menceroboh dengan apa-apa carapun ke atas isteri, bekas isteri sepanjang tempoh perbicaraan hal ehwal suami isteri sedang berjalan."
Perkara pertama yang perlu dibuat mangsa adalah membuat laporan di Balai Polis berdekatan secepat mungkin. Banyak kes dilaporkan menunjukkan kegagalan mangsa membuat laporan dengan menunggu 72 jam selepas kejadian.
Mangsa juga perlu mendapatkan rawatan dan surat pengesahan doktor membuktikan dirinya cedera akibat didera suami mangsa dari hospital berdekatan.
Oleh itu, bagi menyelamatkan ibu saudari daripada keganasan bapa tiri, langkah yang perlu diambil adalah membawa keluar ibu saudari daripada rumah kelamin untuk mendapatkan perlindungan pihak berkuasa iaitu dengan mendapatkan perintah perlindungan sementara.
Memandangkan ibu saudari tinggal di sekitar Sungai Buloh, Selangor maka hospital yang terdekat adalah Hospital Sungai Buloh, salah satu daripada enam hospital di Selangor yang mempunyai perkhidmatan One Stop Crisis Center (OSCC).
Pusat sehenti menamatkan krisis itu membolehkan mangsa keganasan rumah tangga diletakkan di satu tempat khas dan berasingan daripada pesakit lain untuk mendapat rawatan doktor dan kaunselor bertugas. Mangsa akan diberi bantuan dari segi sokongan emosi dan kaunseling.
Selepas mendapat rawatan, mangsa tidak perlu pergi ke balai polis sebaliknya hanya perlu membuat laporan kepada polis yang bertugas di pusat OSCC.
Tindakan isteri keluar rumah akibat penderaan fizikal oleh suami tidak boleh menyebabkan isteri diisytihar nusyuz kerana perbuatan keluar daripada rumah kelamin adalah termasuk dalam usaha perlu dilakukan bagi menyelamatkan daripada darar syarie yang berlaku ke atas tubuh badannya yang diiktiraf hukum syarak.
Ini selari peruntukan seksyen 60 Undang-Undang Keluarga Islam Selangor 2003 di bawah kuasa mahkamah mengisytiharkan nusyuz terhadap isteri yang memasukkan peruntukan, "...apa-apa sebab yang sah mengikut hukum syarak."
BEBERAPA tahun lalu, ibu saya berkahwin baru selepas lima tahun bapa meninggal dunia. Sebagai anak saya berharap ibu hidup bahagia bersama suaminya. Namun, harapan saya musnah kerana bapa tiri seorang yang panas baran dan sering mencederakan ibu apabila berlaku pertengkaran. Ibu sering dipukul hingga lebam, berdarah di bibir dan pipi. Akibat keganasan yang sering berlaku, ibu menjadi murung dan sering sakit serta takut dengan bapa tiri. Ibu takut untuk membuat aduan kerana bimbang dicederakan lebih teruk oleh bapa tiri. Beberapa minggu lalu, ibu saya dipijak bapa tiri di bahagian dada apabila cuba keluar dari rumah. Bagaimana cara saya dapat menyelamatkan ibu daripada keganasan bapa tiri dan jika ibu keluar dari rumah bolehkah beliau disabitkan nusyuz.
SARAHANI MALIK,TERENGGANU
ISTERI berdosa meninggalkan rumah suami tanpa sebab. Bagaimanapun, isteri tidak berdosa apabila melarikan diri disebabkan dipukul suami melebihi daripada had yang dibenarkan syarak.
Mengikut al-Quran, suami hanya boleh memukul isteri dengan tujuan mendidik, itupun jika gagal dalam cara lain iaitu nasihat dan memulau tempat tidur. (Boleh rujuk surah an-Nisa' ayat 34)
[Surah An-Nisa,Ayat 34]"Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemeliharaan Allah dan pertolonganNya dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur dan (kalau juga mereka masih degil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar. "
Sekiranya suami mencederakan, isteri boleh merujuk kepada Mahkamah Syariah untuk memohon cerai taklik.Suami sudah melafazkan lafaz taklik selepas akad pernikahan iaitu tidak meninggalkan isteri, tidak memberi nafkah selama empat bulan atau lebih, menyakiti tubuh badan isteri, tidak mempedulikannya selama empat bulan, maka talak taklik akan gugur selepas sabit kesalahannya di mahkamah. Memohon perceraian dengan sebab dibenarkan syarak tidak berdosa.
SARAHANI MALIK,TERENGGANU
ISTERI berdosa meninggalkan rumah suami tanpa sebab. Bagaimanapun, isteri tidak berdosa apabila melarikan diri disebabkan dipukul suami melebihi daripada had yang dibenarkan syarak.
Mengikut al-Quran, suami hanya boleh memukul isteri dengan tujuan mendidik, itupun jika gagal dalam cara lain iaitu nasihat dan memulau tempat tidur. (Boleh rujuk surah an-Nisa' ayat 34)
[Surah An-Nisa,Ayat 34]"Kaum lelaki itu adalah pemimpin dan pengawal yang bertanggungjawab terhadap kaum perempuan, oleh kerana Allah telah melebihkan orang-orang lelaki (dengan beberapa keistimewaan) atas orang-orang perempuan dan juga kerana orang-orang lelaki telah membelanjakan (memberi nafkah) sebahagian dari harta mereka. Maka perempuan-perempuan yang soleh itu ialah yang taat (kepada Allah dan suaminya), dan yang memelihara (kehormatan dirinya dan apa jua yang wajib dipelihara) ketika suami tidak hadir bersama, dengan pemeliharaan Allah dan pertolonganNya dan perempuan-perempuan yang kamu bimbang melakukan perbuatan derhaka (nusyuz) hendaklah kamu menasihati mereka dan (jika mereka berdegil) pulaukanlah mereka di tempat tidur dan (kalau juga mereka masih degil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi, lagi Maha Besar. "
Sekiranya suami mencederakan, isteri boleh merujuk kepada Mahkamah Syariah untuk memohon cerai taklik.Suami sudah melafazkan lafaz taklik selepas akad pernikahan iaitu tidak meninggalkan isteri, tidak memberi nafkah selama empat bulan atau lebih, menyakiti tubuh badan isteri, tidak mempedulikannya selama empat bulan, maka talak taklik akan gugur selepas sabit kesalahannya di mahkamah. Memohon perceraian dengan sebab dibenarkan syarak tidak berdosa.
Bagaimana pula Isteri yang berkerja tetapi gajinya di guna kan untuk membayar rumah ibu nya serta tak lupa duit belanja bulanan. kadgkala si suami yang tidak tetap angka pendapatqn nya kerana bekerja sebagai jurujual, selalu hampir pendapatan nya tidak mencukupi.?
ReplyDelete