Wednesday, 8 June 2011

Artikel Biro - Nora Asyikin Ismail (Pengerusi Biro)


Puan Nora Ashikin Pengerusi Biro Tata Syariah

 Hak Isteri Menurut Undang-undang  Keluarga Islam di Malaysia



Persoalan tentang hal ehwal perkahwinan, perceraian dan perkara-perkara yang
Berkaitan dengannya telah lama didokumentasikan dan diamalkan oleh masyarakat berasaskan kepada prinsip Perundangan Islam yang dialami oleh Masyarakat Melayu lama telah memperuntukkan:
 Hak Suami & Hak Isteri Menurut Undang -undang Keluarga Islam di Malaysia
Perkara memaklumkan kepada pengetahuan isteri yang sedia ada tentang hasrat suami untuk berpoligami juga disebut dalam Muktamar Pertubuhan-pertubuhan
Perempuan Islam Malaysia pada tahun 1975. Dalam Muktamar tersebut mereka telah mengemukakan beberapa resolusi dan antaranya adalah berkaitan dengan poligami iaitu sebagaimana dalam Resolusi 8:
"Bagi seorang lelaki Islam yang hendak berpoligami, beliau hendaklah meminta kebenaran bertulis daripada Kadhi Besar Negeri yang berkenaan, dengan mengemukakan sebab-sebabnya beliau perlu berbuat demikian.Sebelum seseorang kadhi mengahwinkan seseorang lelaki lebih dari satu kali (untuk tujuan berpoligami), pihak kadhi hendaklah menerangkan akan syaratsyarat berpoligami serta mendapatkan akuan dari suarni itu yang beliau akan mematuhi syarat-syarat tersebut. Pengakuan ini hendaklah dibuat di hadapan
isteri tuanya serta bakal isterinya untuk mendapatkan keredhaan dan persetujuan mereka."
Di awal tahun 1980an, Malaysia telah mula menggubal satu Undang-undng khas berhubung dengan kekeluargaan Islam yang lebih kemas dan terperinci. Usaha ini
sebenarya bukanlah suatu idea yang baru kerana sebelum ini beberapa negara-negara Islam yang lain telah terlebih awal menguatkuasakan Undang-undang Keluarga Islam
yang lengkap. Sebahagian besar peruntukan permohonan poligami yang terdapat didalam Enakmen Undang-undang Keluarga Islam negeri mempunyai persamaan
dengan Ordinan Undang-undang Perkahwinan Islam; Pakistan 1960.
Undang-undang baru ini bertujuan untuk memperincikan serta mengemaskinikan pentadbiran undang-undang keluarga Islam di Malaysia serta dapat menyelesaikan masalah-masalah yang berbangkit dari hal ehwal kekeluargaan. Penggubalan undang undang keluarga ini telah mendapat reaksi pelbagai dari masyarakat. Dalam hal ini Mehrun Siraj menyebut:13
"The most significant development in relation to Syariah has been the removal of the Family law provision from the Administration of Muslim Law Enactments and their inclusion in specifically enacted Enactments."
Dalam pada itu terdapat juga sebahagian dari masyarakat lain yang mengkritik penggubalan Undang-undag Keluarga Islam sebagai sesuatu yang bertentangan dengan
Syarak. Tanggapan sebegini tidak menghairankan kerana masyarakat beranggapan bahawa jika sesuatu yang tidak terdapat di dalam al-Qur'an maka pembaharnan seperti
ini akan dianggap sebagai bertentangan dengan Syarak. Umpamanya dalam menghadkan umur perkahwinan, pendaftaran perkahwinan, poligami dan perceraian
dengan kebenaran Mahkamah dan banyak lagi. Tetapi satu hal yang perlu diberi perhatian bahawa, pembaharuan yang dibuat bukanlah sewenang-wenangnya tanpa
asas rujukan terhadap teks-teks perundangan Islam. Seperti kata Ahmad Hidayat:4
137
Jumal Syariah, 11:2 {2003] 131-146
" ... perubahan-perubahan modern yang berlaku di dalam undang -undangkeluarga Islam bukanlah sesuatu yang terkeluar dari Islam kerana ia adalah penafsiran semula undang-undang Syariah mengikut keperluan semasa .... "
Oleh yang demikian sekiranya undang-undang digubal bagi menjamin
kesejahteraan masyarakat terutarnanya dalam hal yang berkaitan dengan pengawalan
terhadap penyelewengan dalam amalan poligarni bukanlah sesuatu yang bertentangaan
dengan Islam. Dalam hal ini A.A. Fyzee menyebut15
"Legislation is not a bid'ah (sinful innovation) but righteous action to give
justice where it is due. For cogent reasons reform by legislation seems to be
the best remedy".
Peruntukan berkaitan dengan permohonan poligarni y~g ada di dalam Enakrnen
Pentadbiran Undang-undang Keluarga Islam ini sebenamya adalah bertujuan untuk
mengawal amalan tersebut agar tidak berlaku sesuatu yang tidak diingini akibat
daripada amalan poligarni yang tidak betul. Kerana itu semua negeri di Malaysia
memperuntukkan bahawa setiap permohonan untuk berpoligarni mestilah mendapat
kebenaran bertulis dari Mahkarnah Syariah atau pun Hakim Syarie. Di bawah ini akan
dinyatakan secara terperinci peruntukan-peruntukan yang ada bagi melihat apakah
hak-hak isteri dalam perkahwinan poligarni dijarnin oleh Undang-undang keluarga
Islam yang sedia ada.
Peruntukan berkaitan dengan poligami merupakan salah satu aspek yang
dikenalpasti tidak seragam di antara satu negeri dengan negeri yang lain. Ketidak
seragaman tersebut boleh dilihat dari sudut
a. Permohonan poligarni
b. Pendaftaran poligarni tidak mengikut prosedur undang-undang
c. Hukurnan bagi kesalahan poligarni tanpa kebenaran Mahkamah
d. Hukurnan bagi kesalahan ketidakadilan antara isteri-isteri
e. Peruntukan pembubaran perkahwinan melalui fasakh.
a. Pennohonan poligami
Bagi negeri-negeri seperti Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Selangor, Wilayah
Persekutuan, Negeri Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Sabah dan Sarawak telah
memperuntukkan prosedur terperinci yang perlu dipatuhi sebelum Mahkarnah Syariah
meluluskan permohonan tersebut. Pemohon perlu menyatakan:
• Alasan-alasan mengapa perkahwinan yang dicadangkan itu patut dan perlu
Pendapatan pemohon
Butir-butir kornitmen, kewajipan dan tanggungan kewangannya yang patut
ditentukan
138
Poligami: Hak Suami & Hak Isteri Menurut Undang-undang Keluarga Islam di Malaysia
• Bilangan orang tanggungannya termasuk orang yang akan menjadi
tanggungannya
• Sarna ada izin atau pandangan isteri atau isteri-isteri yang sedia ada telab
diperolehi atau tidak terhadap perkabwinan yang dicadangkan itu.
Apabila Mahkamah menerima permohonan ini, maka yang sedia ada akan
dipanggil untuk mendengar permohonan suami tersebut.16 Mahkamah akan
mengeluarkan saman kepada isteri yang sedia ada sekalipun suami tidak memberitabu
hasratnya untuk berpoligarni. Soal untuk mendapat tandatangan isteri yang sedia ada
tidak dinyatakan di dalam borang permohonan dan juga tidak diperuntukkan di dalarn
Undang-undang Keluarg Islam. Sebaliknya apa yang perlu adalab pengakuan dari
suami dibuat dengan menyatakan sarna ada isteri yang sedia ada bersetuju ataupun
tidak dengan permohonan terse but.
Sebelum Mahkamab Syariah membenarkan permohonan tersebut, Mabkamah
perlu berpuashati dengan beberapa perkara yang telah diperuntukkan oleh undangundang
iaitu:
i. Perkabwinan yang dicadangkan itu adalah patut dan perlu
ii. pemohon mempunyai kemampuan yang membolehkan dia menanggung
sebagaimana dikehendaki oleh Hukum Syarak
iii. pemohon berupaya memberi layanan yang sarna rata
iv. perkahwinan yang dicadangkan itu tidak akan menyebabkan darar syar'f
kepada isteri-isteri yang sedia ada.
v. perkabwinan yang dicadangkan itu tidak akan merendahkan secara lang sung
atau secara tidak langsung taraf kehidupan yang telab dinikmati oleh isteri
dan tanggungannya yang sedia ada.
Sekiranya Mahkamah berpuashati bahawa suaminya telab memenuhi syaratsyarat
yang telah ditetapkan sekalipun isteri tidak bersetuju, Mahkamah akan
meluluskan permohonan tersebut. Kebenaran dan keengganan isteri terhadap hasrat
suarni untuk berpoligarni tidak mengikat Mahkarnab, sebaliknya maklumat yang diberi
adalab keterangan yang digunakan sebagai membantu Mahkarnab membuat keputusan
meluluskan atau menolak satu-satu permohonan poligami.
Pada pertengahan tahun 1995, peruntukan seksyen 23 ini telah dipinda terhadap
2 perkara iaitu:
a) membenarkan pendaftaran kepada perkahwinan yang tidak mengikut
prosedur (kabwin di sempadan)
b) syarat (v) dibuang.
Manakala bagi negeri-negeri sepertj Kelantan, Terengganu dan Perak, tidak
memperuntukkan secara terperinci syarat-syarat yang perlu dipatuhi oleh seorang
139
Jurnai Syariah, 11:2 [2003J 131-146
suami untuk berpoligami. lni bermakna terpulang kepada budi bicara Mahkamah
untuk meluluskan ataupun tidak permohonan suami tersebut. Bahkan isteri tidak
dipanggil untuk hadir mendengar permohonan suami tersebut. Mahkamah hanya
berpegang kepada keterangan yang diberi oleh suami dan saksi-saksinya sahaja.
Bagaimanapun di negeri Perak umpamanya, dari segi pelaksanaan syarat-syarat
yang dinyatakan di atas telah dijadikan panduan dalam menentukan sama ada
seseorang suami itu layak ataupun tidak untuk berpoligami. Di Kelantan pula pada
awal 1990an, satu surat pekeliling telah dikeluarkan oleh pejabat Kadi Besar (pada
ketikaitu) yang mengarahkan supaya setiap permohonan poligami perlu dimaklurnkan
kepada isteri yang sedia ada dalam tempoh 14 hari daripada Mahkamah mendengar
permohonan suami. Prosedur memaklumkan kepada isteri adalah ekoran daripada
rungutan para isteri yang tidak tahu mengenai kedudukan suaminya yang telah
berkahwin lain. Bahkan pihak berkuasa berpendapat bahawa dengan memaklurnkan
kepada isteri yang sedia ada, dapat mengelakkan daripada berlakunya penganiayaan
kepada mereka. Bukan setakat itu, bakal wanita yang akan dikahwininya dan wali
kepada wanita tersebut akan dipanggil untuk mendapatkan keterangan daripada
mereka.
Isteri yang sedia ada dipanggil ke Mahkamah antara lain bertujuan untuk
mengemukakan hak-hak mereka sebagaimana yang ditetapkan oleh undang-undang.
Hak-hak tersebut adalah hak untuk mendapatkan nafkah diri isteri, nafkah anak, hak
bermalam, penginapan yang berasingan dan juga hak untuk mendapatkan harta
sepencarian Gika ada). Kehadiran isteri yang sedia ada ke Mahkamah bukanlah untuk
memberi keizinan tetapi adalah untuk membantu Mahkamah membuat keputusan
berkaitan dengan kemampuan suarni dalam perkara-perkara yang dinyatakan. Dengan
pengetahuan isteri yang sedia ada mengenai kedudukan suaminya, ini membolehkan
mereka mengambil tindakan sekiranya berlaku penyelewengan terhadap hak-hak
mereka. Bagaimanapun di sesetengah Mahkamah, perintah-perintah sampingan yang
berupa hak-hak isteri ini kadangkala tidak diberi perhatian yang sewajarnya oleh
Mahkamah. Sekalipun suarni ada menyatakan amaun nafkah, bilangan bermalam dan
sebagainya, namun ianya hanyalah di dalam borang permohonan poligarni. Mahkamah
lebih menumpukan kepada soal meluluskan atau tidak permohonan suami tersebut.
Pada pertengahan 1990an, aduan diterima daripada masyarakat terutamanya isteri
yang sedia ada tentang perpindahan harta-harta perkahwinan ke pihak yang ketiga
(isteri barn atau orang lain). Rungutan dan aduan ini semakin banyak diterima apabila
ramai isteri menyatakan kekesalan dan kekecewaannya apabila harta-harta yang
dikumpul bersama sama ada ianya diperolehi secara lang sung mahupun tidak, telah
habis dijual at au dipindahmilikkan. Perkara ini telah mendapat perhatian yang
sewajarnya, dan kini, Mahkamah Syariah akan mengeluarkan perintah berkaitan
dengan hak harta sepencarian isteri sebelum Mahkamah meluluskan permohonan
suarni. Bagaimanapun hak untuk mendapatkan harta sepencarian semasa permohonan



Puan Nora Ashikin,pengerusi Biro Tata Syariah

Hak Wanita dalam Poligami
              Poligami kebanyakannya  berlaku di kawasan/negeri-negeri yang mana harta-harta yang diperolehi suami isteri adalah banyak. Umpamanya, di Wilayah  Persekutuan dan Selangor. Setakat ini pindaan undang-undang tentang perkara ini belum dilakukan lagi.
Kini timbul persoalan lain pula bila ada wang dalam KWSP juga boleh diiktiraf sebagai harta sepencarian.
            Antara tujuan perbincangan perkara ini adalah untuk memastikan bahawa perkahwinan poligami tidak akan menjejaskan hak isteri untuk mendapatkan harta sepencarian. Masalah lain yang dibangkitkan oleh masyarakat pada masa ini adalah berkaitan dengan mengftibahkan harta-harta kepada pihak yang lain dalam keadaan isteri tidak mengetahui tentang perkahwinan poligami suaminya.
Perkara ini juga perlu diberi perhatian dalam kes di mana harta-harta sepencarian atas nama suami telah dihibahkan kepada pihak yang lain tanpa pengetahuan isteri yang
sedia ada. Sejauh mana isteri boleh memohon injunksi untuk menahan harta-harta tersebut dari dihibahkan tidak diperuntukan jaminannya dalam undang-undang.
             Perkahwinan yang tidak mengikut prosedur undang-undang ini seperti berpoligami di sempadan telah mengakibatkan perkahwinan tersebut tidak boleh
didaftarkan. lni akan memberi kesan yang besar kepada isteri yang dikahwini itu akibat daripada tidak mendaftar perkahwinan yang telah dijalankan. Umpamanya
untuk tujuan tuntutan nafkah, perceraian ataupun pusaka. Oleh yang demikian beberapa negeri telah meminda dan memasukkan satu peruntukan yang mernbenarkan
perkahwinan seperti ini didaftarkan tertakluk kepada penalti yang telah dikenakan.Pindaan ini nampaknya memberi satu berita yang baik kepada isteri kedua, ketiga dan ke empat kerana perkahwinan mereka yang tidak mengikut prosedur tersebut kiniboleh didaftarkan. Bagaimanapun masih lagi terdapat negeri-negeri yang belum  meminda peruntukan ini.
           

No comments:

Post a Comment